Monday, February 2, 2009

MB yakin akan menang di Behrang dan Cangkat Jering

Ipoh 3 Feb (Mbaru) - Pakatan Rakyat Perak siap sedia mengahadapi pilihanraya kecil di Behrang dan Changkat Jering selepas dua wakil rakyat kawasan-kawasan terbabit Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering) meletak jawatan.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin yang bercakap kepada pemberita selepas mengahadiri mesyuarat pimpinan tertinggi PAS di kediamannya malam tadi berkata parti-parti dalam pakatan itu telah mempersiapkan jentera masing-masing dan hanya menunggu pengumumam Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) yang akan bermesyuarat pagi ini.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (kiri) dan Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang ketika menghadiri mesyuarat pimpinan tertinggi PAS malam tadi

Pilihanraya kecil untuk dua kawasan itu menurut beliau tidak akan memberi kesan kepada kedudukan kerajaan negeri yang kini mendapat tambahan kerusi dengan kemasukan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bota Datuk Nasaruddin Hashim ke PKR minggu lalu.

Beliau turut melahirkan keyakinan untuk memenangi pilihanraya kecil berkenaan.

"Hasil maklumbalas yang kita terima menunjukkan sokongan kepada PR semakin mantap selepas kita mentadbir hampir setahun dengan prestasi pentadbiran yang jelas memberi banyak keuntungan kepada rakyat," kata beliau.

Kontroversi di Perak tercetus beberapa hari lalu apabila duan ADUN yang juga Exco kerajaan negeri telah hilang selama lebih 5 hari tanpa sebarang perhubungan dengan pejabat kerajaan negeri dan kaum keluarga.

Keadaan menjadi tegang apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumunkan bebrapa ADUN PR dari perak dijangka akan menyertai Barisan Nasional.

Ahad lalu Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V. Sivakumar mengumumkan menerima surat perlekatakan jawatan dua ADUN berkenaan yang kemudian dinafikan oleh wakil-wakil rakyat yang dikatakan terlibat.

Surat berkenaan menurut ADUN-ADUN tersebut adalah surat yang telah disediakan tanpa tarikh yang telah dibuat sebaik mereka menang pilihanraya umum ke 12, 8 Mac tahun lalu.

SPR dijangka akan bermesyuarat pagi ini untuk menentukan proses berikutnya.

No comments: